GYMNASTIKTRÄNING
FÖR VUXNA

Vuxengymnastik från Hammarbygymnasterna

Powerfit är vår träningsform för dig som är vuxen och sugen på en mångsidig, rolig och utmanande träning med gymnastiken som grund. Du väljer mellan olika pass baserat på ditt intresse och träningsvana.

Powerfit Allround

Vårt vanligaste pass med fokus på styrka och rörlighet. 

Plats: Hammarbyskolan Norra

Powerfit BAS

Påminner om Allround men har ökat fokus på teknik och grunder. 

Plats: Hammarbyskolan Norra

Powerfit trupp

Truppgymnastik för vuxna. Spring, hoppa, snurra  … och svettas!

Plats: Mälarhöjdens gymnastikhall

Powerfit pt

När du kommit en bit på väg och vill träna mer målinriktat i mindre grupp,  med fokus på AG (artistisk gymnastik).

Plats: Mälarhöjdens gymnastikhall

POWERFIT PAUSAT TILLs vidare (covid-19)

[Uppdaterat 1 mars 2021] Vi fortsätter att följa Folkhälsomyndighetens, Riksidrottsförbundets och Gymnastikförbundets rekommendationer. All träning för ungdomar och vuxna födda 2004 eller tidigare är fortfarande inställd och vi har ingen prognos för när träningen kan återupptas.

Föreningen utvärderar kontinuerligt situationen. Tills vidare rekommenderar vi våra online-pass som genomförs via Zoom. Här hittar du passen. 

Läs mer på Hammarbygymnasternas hemsida.

Hur börjar man?

Bas-, Allround- och Trupp-passen kan du boka tid på direkt medan för PT gäller specialregler, se nedan. Att prova på första passet är gratis, därefter gäller våra vanliga kostnader. 

Om du är ovan eller kanske aldrig provat gymnastik är Bas-passet ett utmärkt sätt att bekanta sig med Powerfit.

Alla pass (även prova-på) måste bokas då platserna är begränsade.

För att delta på PT-passen bör du först ha provat något av våra andra pass och fått ett OK från någon av ledarna att du även får deltaga på PT-passen. 

Normalt ges passen följande tider:

Allround (60 min): Må 19-20 samt 20-21, On 19:30-20:30, Fre 06:45-07:45
Bas (90 min): Ti 19:30-21
PT (120 min): Ti 20-22, To 19-21, Lö 15-17
Trupp: Lö *

* Hösten 2020 finns inga Trupp-pass planerade ännu pga ledarbrist. Vi hoppas hitta en lösning under hösten eller återkomma med Trupp-passen till våren.

BOKA PASS

All bokning av tid sker på Timecenter.

Extratider hösten 2020

Vi har utökat med dubbla Allround-pass vissa måndagar, hela hösten. Nu kan vi fortsätta hålla nere deltagarantalet i hallen under covid-19 och ändå erbjuda möjligheter för så många som möjligt att träna. 🙌 🤸🏽‍♂️

Vad säger ledarna?

Vad är det bästa med Powerfit?
Måste man ha tränat gymnastik tidigare?

Nu finns filmer även för Bas-, trupp- och PT-passen:

Bas
Trupp
PT

följ oss

Det går att öva krets var som helst bara du har lite yta! Förutom att vara bra för tekniken är den här övningen också ganska jobbig, perfekt att lägga in i ett styrkepass. 👌👊

#powerfit #powerfitgymnastics #gymnastik #gymnastics #vuxengymnastik #krets #hammarbygymnasterna #pommelhorse #bygelhäst
...

Treat yo’self men en riktigt skön stretch för bröst, axel och ländryggen.

#gymnastik #hammarbygymnasterna #gymnastics #vuxengymnastik #gymnastics #stretch #rörlighet #mobility
...

FREDAGSUTMANINGEN ✌️🔥Testa att stå på händer på en bom (eller i brist på det, på golvet med händerna tätt ihop).

Kräver extra mycket kroppskontroll eftersom du har mindre yta och inte kan jobba med fingrarna på samma sätt som när vi står vanligt och axelbrett. Som alltid ska du ha raka armbågar och pressa kroppen med axlarna uppåt.

Be en kompis passa eller testa mot en vägg ✊

#gymnastik #gymnastics #vuxengymnastik #handstående #bom #hammarbygymnasterna #balans #balance #beam #fredagsutmaning #handstand
...

Handståendetips!! 🤸🏾 Här är en styrkeövning som är bra att lägga in i träningen för handstående. Den går också att göra direkt på golvet.

✅ Håll huvudet och nacken neutralt, om du kör på golvet lägg pannan mot marken i övningen. Då jobbar du mer med axlarna och musklerna högre upp i ryggen, de som tar den mesta vikten i handståendet.

✅ Håll gärna i något framför dig (som en vikt eller pinne) så armarna är i samma position som i handståendet, dvs rakt under/framför axlarna. Och såklart, helt utsträckta armbågar! Annars är det lätt att armarna böjs och glider ut åt sidan när du börjar bli trött.

✅ Sug in naveln mot ryggraden, spänn rumpan och tryck ner ditt bäcken mot marken. Då isolerar du rörelsen ytterligare och håller samma spänning som i handståendet.

Kör hårt!!

#hemmapf #handstående #handståendetips #gymnastik #vuxengymnastik #gymnastics #balans #styrketräning #hammarbygymnasterna #
...

I mars kör vi handståendefokus!! Fundera på vad du vill klara om en månad, sätt ett mål 🙌

Vi kommer ge massor med tips här på insta kommande veckor, men bäst är såklart att vara med på våra onlinepass, där vi varje vecka går igenom grunder, övningar och stärker kroppen för att orka stå upp och ner! ✋🙃🤚Passen är gratis och öppna för alla, oavsett nivå.

#hemmapf #powerfit #powerfitgymnastics #gymnastik #hemmaträning #vuxengymnastik #handståendeträning #handstand #hammarbygymnasterna #handstående
...

FREDAGSUTMANINGEN! 🙌Höftgång, kräver rörighet och finmotorik i musklerna kring höften. Försök, utan att ta hjälp av händerna!

#powerfit #powerfithemma #hemmapf #hammarbygymnasterna #gymnastik #gymnastics #vuxengymnastik #challenge #rörlighet #mobility #flexibiltet
...